ett ställe där en massa saker möts

11 July 2005

Bränd!

Maneter (medusas) finns det gott om längs den spanska kusten, men oftast befinner de sig flera kilometer ut i havet, där det finns varma strömmar och saltare vatten. Men även en normal dag simmar det runt en och annan manet något tiotal meter utanför stranden i Salobrena. Oftast är de lätta att upptäcka, eftersom de är så få och ligger en eller ett par meter under ytan.

Men igår var det plötsligt fullt av medusas även på grunt vatten. Och de låg precis vid ytan.

Badvakterna hissade röd flagg och barnen började fånga medusas med hinkar och håvar. Själv gav jag mig ut med håv, cyklop och simfötter.

Jakten var rolig och gav gott resultat, tills jag plötsligt stötte emot en medusa med knät. Det var som att lägga knät på en het platta. Det brände till ordentligt.

När man bränt sig ska man tvätta brännsåret med saltvatten och sedan kontakta Röda korset (som har ett kontor på stranden) för att få det insmort med en antiseptisk salva. Jag var inte den första som kom på besök den dagen…

I förra veckan var det en liknande invasion av medusas och då brände sig mer än tusen personer (drygt 370 enbart i Salobrenas).

Samma dag som jag blev bränd kändes huden runt knät stel och het. Idag är en svag röd rodnad det enda som syns av medusa-attacken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home