ett ställe där en massa saker möts

10 April 2007

East River Highway


Det börjar ta sig i N.Y. När jag var här senast, för minst tio år sedan, fanns det en del gångvägar och cykelbanor längs Hudson och East River. Nu har de byggt ut rejält. Det har fått till följd att man ser fler cyklister på gatorna numera. Eller är det bara jag som ser det jag vill se?

Särskilt i kvarteren där vi bor, runt Tomkins Square, dräller det av unga och gamla som cyklar. Och eftersom det kostar på att cykla i New York och det närmast kan ses som antingen ett politiskt ställningstagande eller ren våghalsighet, är de newyorkska cyklisterna en "motley crew"; slitna cyklar, lika slitna kläder, koncentrerade, ibland vilt stirrande, och med kedjor hängande runt halsen eller över bröstkorgen (för att låsa cyklarna). Flera cyklar som jag har sett pryds med märken som "Car Sucks" och "Say no to engines".

I morse var jag själv ute på cykelbanorna, fast till fots. Jag joggade från 10e gatan, längs East River, ner till South Street och tillbaka. Perfekta förhållanden: en bred, asfalterad (mjuk asfalt!) gång- och cykelbana, skild från bilarna och med tillräckligt utrymme för både cyklister och fotgängare.

Längs hela vägen mötte jag kinesiska gubbar och gummor, som joggade, gjorde tai-chi eller bara stod och stretchade i ett hörn.

Tidiga morgnar regerar de kinesiska åldringarna. De dyker upp överallt, påbylsade, bistra, redo för morgongymnastiken.

Jag funderar på att dra igång en tai-chi grupp på Mariatorget tillsammans med Micke Berg. Inget dösnack, inga leenden, bara seriös jympa, halv sju på morgnarna, vinter som sommar.

Dagens positiva överraskning: vi mötte Jesper och Monika i Battery Park.
Dagens negativa överraskning: New York Kayak Center var stängt.
Dagens andakt: vid Ground Zero.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home